בלוג שיווק דיגטלי

איך עושים מחקר מילות מפתח

ניווט לפי תוכן

מחקר מילות מפתח הוא שלב משמעותי בתהליך הקידום האורגני והממומן, עם מחקר מילות מפתח (או מחקר ביטויי חיפוש) יעיל, נקצר את הדרך להגדלת התנועה לאתר בקידום האורגני ונמצא מילות חיפוש זולות יותר בקידום הממומן.

באותה נשימה, כשאנחנו מבצעים מחקר מקיף אנחנו לומדים יותר על הענף שלנו, על השוק ועל התעשייה. הכלים והטיפים שאשתף יעזרו להגיע לתובנות ולהחלטות חכמות יותר.

מאיפה אנחנו אוספים ביטוים 
למחקר מילות המפתח שלנו ?

איסוף ביטוים הינו הצעד הראשון בבניית המחקר, בשלב זה אנחנו נפתח קובץ Excel ובו נכניס את כל המילים והביטוים שבהם אנו נתקלים ששייכים לתחום שלנו.

תהליך האיסוף מתבסס על כלים, ידע אישי ומחקר ידני.

כשקובץ האקסל יהיה מוכן, נכניס את כל הביטוים לאחד מכלי בדיקת נפחי החיפוש, כמו Google Keyword Planner, Zeffo, WebCEO, SEMRUSH ונקבל את נפחי החיפוש של כל ביטוי.

חשוב לדעת שרוב הכלים בסופו של דבר מושכים את נפח החיפושים מ-Google Keyword Planner, אך לא כולם.

אז מאיפה מתחילים?

ניסיון וידע אישי

אם אנחנו מקדמים את העסק שלנו בעצמנו, כבעלי עסק אנחנו יכולים לאסוף מילים מהניסיון שלנו, אנחנו בדרך כלל מגיעים עם ניסיון בתחום שבו אנו נמצאים ויודעים פחות או יותר מה אנשים מחפשים, זה הבסיס שאיתו נפתח את רשימת הביטוים שלנו.

הרעיון פה הוא לזרוק לתוך הרשימה את כל מה שצץ במחשבה.

הרי למצוא את המילים הנפוצות כל אחד יכול, אבל כבעלי מקצוע יש לנו יתרון, אנחנו מכירים את התחום שלנו גם ברבדים פנימיים שיכולים להיות אוצר של ביטויי חיפוש לקידום האתר שלנו.

אם אנחנו מקדמים אתר של מישהו אחר, כדאי להיפגש עם בעל העסק ולהכין רשימת שאלות שיחשפו ביטויי חיפוש מעניינים יותר, למשל:

1. מה הבעיות שהלקוחות מתלוננים עליהם בדרך כלל? האם יש בעיות נדירות? מה הבעיות של המוצרים המתחרים?
2. אילו מוצרים או שירותים שלנו פותרים את הבעיות הללו?
3. האם כל המוצרים או השירותים מופיעים באתר? אילו מהם עדיין לא מופיעים?
4. איך אדם שמבין בתחום מבקש מה שהוא צריך?
5. באיזה תחום או תת תחום אנחנו? האם יש מקור מידע איכותי ומפורט שאוכל להיכנס אליו ולקרוא?

מילים נרדפות

הוספת מילים נרדפות היא דרך מעולה להגדיל את הרשימה ההתחלתית, חלק מהגולשים ישתמשו במילים נרדפות כדי לנסות למצוא את המוצר או השירות שלנו, אולי כחלק מהרגל של שימוש במילים מסויימות או מתוך זה שקראו כתבה בנושא לפני 5 דקות ובכתבה השתמשו במילים נרדפות, זו הזדמנות מעולה בשבילנו לנסות להתברג בתוצאות החיפוש.

בתחום הרפואה למשל, רופאים משתמשים במילים מסויימות והפציינטים במילים אחרות. לדוגמה, הרופא יגיד כאבים בשריר התאומים, והפציינט יגיד שיש לו כאבים ברגל האחורית, שתי ההתנסחויות הללו לגיטימיות לנו כמשווקים, אותו דבר לגבי המילה ״כאבים״, הפציינט יקרא לזה כאבים, והרופא יקרא לזה התכווצויות שרירים, מפה עולה השאלה: למה לנו לכוון להתכווצויות שרירים אם הפציינט קורא לזה כאבים? 

התשובה היא שברגע שאדם חוזר מהרופא והרופא אמר לו שיש לו התכווצויות, הוא יחפש מידע על התכווצויות ולא על כאבים, היות ועכשיו הוא יכול לקבל בעזרת החיפוש המדויק תשובות אפקטיביות יותר, ושם בדיוק ניתן לו מה שהוא מחפש, בשפה שבה חיפש.

מילים לפי כוונת הגולש ולפי השירות\מוצר שאנו נותנים

בהרבה מהמקרים הגולש יחפש בהתאם לכוונות שלו מלכתחילה, למשל אחד יחפש מידע לפני ביצוע קנייה, כאשר אחר יחפש לבצע קנייה ואדם שלישי יחפש מידע על התפעול של המוצר.

למשל חברה שעוסקת בתיקון נגני MP3 (אם זה עוד קיים), נכתוב את סוגי הלקוח (לפי כוונות) ואיך הם עשוים לחפש את מה שהם צריכים:
1. לקוח שרוצה לקנות: נגן mp3 \ קניית נגן mp3 \ חנות נגני mp3
2. לקוח שרוצה מידע: מהו נגן MP3
3. לקוח שחוקר לפני קניה: השוואת איכות של נגני MP3 \ מה הנגן MP3 הטוב ביותר

חיפושים אלה הם עיבוד מחדש לביטוי "נגן MP3״ בהתאם לצרכים של הגולשים, בתור מקדמים, אנחנו צריכים לדעת אילו מהחיפושים הללו יתאימו לסוג השירות או המוצר שאנחנו מספקים.

כיום מחלקים את כוונת הגולש ל-4 קטגוריות עיקריות:
1. חיפוש לצורך קנייה – מכירת X, קניית X, איפה כדאי לקנות X, חנות X
הסבר: די ברור מאליו, הגולש רוצה לקנות את המוצר.
2. חיפוש לצורך מידע – מהו X, כמה זמן מחזיק X
הסבר: הגולש רוצה עוד מידע, הוא מנסה ללמוד עוד על נושא מסויים.
3. חיפוש לצורך ניווט – ספר הוראות X, צור קשר חברת X
הסבר: הגולש רוצה להגיע לכתובת URL מסוימת ויותר קל להגיע אליה דרך חיפוש בגוגל.
4. חיפוש לצורך מחקר – מהו ה-X הטוב ביותר, X עם סוללה חזקה
הסבר: הגולש מבצע מחקר לפני שהוא קונה מוצר או שירות כלשהו.

טיפ!
צאו מהקופסה כשאתם מחפשים ביטוים מאחורי 4 סוגי הכוונות של הגולשים, אם תשתמשו רק בהם, תמצאו שאתם בתחרות על מילים שכולם הצליחו למצוא. 

עדיף להיות עירניים להקשיב לצרכים של הגולשים ואיך שהם מחפשים, הרחיבו את 4 כוונות הגולשים לתתי קטגוריות, לדוגמה:

בחיפוש לצורך מידע יש המון סוגים של מידע שהגולש צורך, מידע תפעולי של איך מפעילים את X, איך מחברים את X למחשב… כמו כן מידע לגבי נגישות,  כמו האם X מותאם לבעלי מוגבלויות, האם השימוש ב-X מסוכן ל-Y וכן הלאה.

ביטוי חיפוש לפי סוג הגולש

האם אנחנו מוכרים מוצר\שירות לגולש הממוצע או לאיש מקצוע? שאלה זו מכוונת אותנו לגבי בחירת המילים שאותן נטמיע באתר, למשל גולש יחפש ב-Google ״סוללות״ בעוד שבעל מקצוע יחפש בגוגל ״סוללות מסוג 18650״.

איך בעלי מקצוע מחפשים בגוגל? 

כדאי לדבר עם בעל העסק, הוא אפילו יתרום יותר כשידע כמה אתם הולכים לעזור לו חזרה, כשתנועה רווחית וזולה תזרום לו לאתר.

מילות מפתח בשיחות

קיימת מחלקת מכירות? מחלקת שירות לקוחות? זו הזדמנות לקבל מידע שלא נמצא באינטרנט, ביטוים ומילות חיפוש ישירות מהלקוחות עצמם.

אנשי המכירות ושירות הלקוחות מדברים עם לקוחות כל יום ויש להם מידע שיעזור לנו להבין מה לקוחות מחפשים, למשל, אם זו חברת תיירות שמוכרת חופשות, אפשר להאזין לשיחות ולשים לב איך לקוחות מתבטאים כשהם מתלבטים מה לקנות, למשל, האם הם משתמשים בביטוי ״טיסה זולה״? אולי מתעניינים אם יש אוכל בטיסה, או אם הטיסה היא ״טיסה ישירה״? כל פיסת מידע היא דרך להבין טוב יותר את הקהל ולחשוף ביטוים חדשים לקידום.

אין שירות לקוחות או צוות מכירות? יש דרכים אחרות לקבל את המידע החשוב הזה, האם יש צ׳אט? האם יש מיילים שמקבלים מהלקוחות? טלפונים לבירורים? גם שם אפשר לדוג מספיק מידע כדי להרחיב את מחקר מילות המפתח.

אם אין ללקוחות דרך ליצור קשר עם החברה (ויש מעט סיבות מוצדקות שזה יקרה), כדאי לשקול לייצר הזדמנות כזאת, אולי לפרסם באתר מייל למתן מידע, או לפתוח דף פייסבוק שמאפשר יצירת קשר בהודעות.

מילות מפתח כשאלות

שאלות הן מטרות טובות לקידום במיוחד אם אנחנו אתר מידע (אך לא רק), נמשיך עם התחום הקודם והפעם עם חנות לנגני MP3, לקוחות שקנו אצלנו או שרוצים לקנות כנראה צריכים שיענו להם על שאלות, למה שלא נהיה אנחנו המקום שאליו הם פונים כדי לקבל תשובות. אנחנו יוצרים הרגל, אנחנו יוצרים לעצמנו שם של אתר שמבין בתחום (מקצועיות) ושאכפת לו מהגולשים (אמון).

כדי לגלות שאלות בנושא נחלק את השאלות לקטגוריות. למשל, שאלות בנוגע לתפעול, שאלות בנוגע לתקלות, שאלות בנוגע לאחריות… וכן הלאה, משם נתחיל לכתוב רשימת שאלות שעולות במיידי.

בגוגל אפשר להכניס מילת שאלה (איך, מתי, כמה, למה, איפה, מי, כיצד, לאן…) ולהוסיף את ביטוי החיפוש וגוגל יציע לנו שאלות שמחופשות ברשת, לדוגמה אם אכתוב ״איך מחקר״ אקבל את ההצעות הבאות:

הצעות לשאלות בחיפוש בגוגל

גם בעל העסק יכול ישלים לנו את השאלות שלדעתו חסרות, לא לדלג על השלב הזה, זה אוצר שנוכל להשתמש בו גם לאסטרטגיית התוכן באתר.

בנוסף אפשר להשתמש בכלים שיעזרו במציאת שאלות, אך רובם עובדים בשפה האנגלית (חוץ מ-SemRush שעובד גם בעברית), אז פשוט נתרגם את השאלות לעברית בסוף התהליך.

הכלי https://answerthepublic.com מוצא שאלות לפי ביטוי החיפוש שנכניס אליו, במקרה הזה הכנסתי את הביטוי "mp3 player" וקיבלתי רשימת שאלות ארוכה ומעניינת שאותה אכניס לאוסף הביטוים – כך זה נראה.

הכלי https://questiondb.io/ עובד עם מסד נתונים שנבנה על בסיס שאלות ששאלו בפורומים כמו Reddit. פשוט מכניסים את הביטוי הגנרי המבוקש, מקליקים ״חיפוש״ והכלי יציג רשימת שאלות.

אפשר גם לבדוק ידנית מה גולשים שואלים על מוצרים או שירותים בפייסבוק, בטוויטר, ב-Quora וב-Reddit.

ויקיפדיה

האינציקלופדיה של היום, ויקיפדיה. כמעט על כל ביטוי או נושא, יש מידע בויקיפדיה.
אם נציץ בתוכן העניינים של כל ערך, נמצא אוצר של ביטויי חיפוש רלבנטים, בנוסף, בתוך הטקסט יש אפילו עוד אופציות ותובנות על הנושא אותו אנו מקדמים.

ניקח לדוגמה את הערך הויקיפדי ״שואב אבק״:
https://he.wikipedia.org/wiki/שואב_אבק 

כבר בתוכן העניינים, אפשר למצוא ביטוים נוספים כמו: שואב אבק מרכזי, שואב אבק נייד, שואב אבק רובוטי וכן הלאה.

קריאה של הערך הויקיפדי תחשוף מילים נוספות שאותן כדאי לבדוק, למשל בתחילת הערך כתוב על גדלים שונים, כבר מכאן אפשר להוסיף ביטויי חיפוש כגון: שואב אבק גדול, שואב אבק קטן, שואב אבק בינוני.

מה עושים עם הרשימה?

את הרשימה נכניס לכלי בדיקת נפחי החיפושים כמו Google Keyword Planner, Zeffo, SEMRUSH, WebCEO וכן הלאה, ונקבל את נפח חיפושים של כל אחת מהן, סביר להניח שככל שמספר החיפושים גדול, כך גם התחרות תהיה גדולה.

לפני בחירת מילות מפתח – ישנם כלים נוספים שיעזרו

לפני שנתחיל בבדיקת כמות החיפושים ובחירת המילים, חשוב לדעת שחלק מהכלים שבודקים את נפח החיפושים, יכולים גם לעזור לנו למצוא מילים נוספות, אספר בקצרה על כל אחד מהכלים ואם יש להם תפקידים נוספים במחקר.

כלי המחקר של גוגל – מתכנן מילות מפתח –
Keywords Planner

בתוך Google Ads נמצא כלי המחקר של גוגל (Keyword Planner), שיעזור לנו למצוא ביטוים, חלק חדשים (בערך), שעליהם נרצה להיות מדורגים בגוגל, והדבר הכי חשוב, נקבל מידע על נפח החיפושים החודשיים והעלות לפרסום בגוגל על ביטוים אלה (גם לא מדויק).

הכלי יחסית פשוט, כל מה שצריך זה להכניס את ביטוי החיפוש, ומשם גוגל יתן את מספר החיפושים על המילה עצמה + מספר החיפושים על מילים שקרובות לה ברלבנטיות ובמשמעות, נפח החיפושים המוצג הינו ממוצע החיפושים החודשי לשנה האחרונה, אלא אם כן משנים את ההגדרות.

מחקר לפי אתרי המתחרים

דרך נוספת להשתמש בכלי היא להכניס את כתובת האתר של המתחרה, הכלי פשוט יכין לנו רשימת ביטוים רלבנטיים מהאתר המתחרה.

התאמה מדויקת – חשוב לדעת! 

כאשר מכניסים ביטוי לבדיקה במתכנן מילות המפתח של גוגל, נקבל את נפח החיפושים של אותה מילה בדיוק איך שהיא כתובה, כלומר ״מלונות בקיסריה״ יחזיר את מספר החיפושים של הביטוי המדויק ולא יכלול בתוכו את החיפושים של ״מלונות בקיסריה בקיץ״.

הרחבת המחקר בעזרת שפות ואיזורים

אז הכנסנו מילות מפתח בסיסיות והכלי הציע עוד מספר מילים, אבל זה לא מספיק ואנחנו רוצים להרחיב את המחקר. חיפוש מחוץ לישראל באנגלית יציג מונחי חיפוש חדשים שגוגל לא חשף בעברית, כל מה שנשאר הוא לתרגם.

חשוב לדעת שבשיטת התרגום, מותגים ושמות יכולים להיות מאוד מחופשים שם אבל לא מאוד מחופשים בישראל, בחלק ממילות המפתח גוגל יציג שאין חיפושים, אז צריך להשתמש בהיגיון ובניסיון האישי של התחום שלנו.

דוגמה:

אם אני בודק את הביטוי ״מחקר מילות מפתח״ בעברית, אני מוציא את הרשימה הבאה:
– מחקר מילות מפתח (260 חיפושים)
–  מתכנן מילות מפתח (210 חיפושים)
– איך עושים מחקר מילות מפתח (20 חיפושים)
– מחקר מילות מפתח בעברית (30 חיפושים)
– מחקר מילות מפתח חינם (70 חיפושים)
– בדיקת חיפושים בגוגל (30 חיפושים)
– כמות חיפושים בגוגל (10 חיפושים)
– חיפוש מילות מפתח (50 חיפושים)
– מילות מפתח באתר (20 חיפושים)

לעומת זאת בדיקה של הביטוי Keyword Research (בארה״ב, קנדה, אוסטרליה, בריטניה), מצאתי את המילה ״Keyword Analysis״, אז תרגמתי אותה ומצאתי את החיפוש ״ניתוח מילות מפתח״, בנוסף מצאתי את הביטוי ״Choosing Keywords״, תרגמתי ומצאתי את ״בחירת מילות מפתח״.

בדרך הזו אפשר למצוא גם טרנדים עולמיים שמתחילים לתפוס תאוצה, להכניס אותם לכלי בדיקת הטרנדים של גוגל ולגלות עוד מידע מעניין על הענף והשוק.

טווח במקום מספר – חשוב לדעת! 

אם לא עשיתם עדיין קמפיין ממומן, כלומר, לא ״בזבזתם״ כסף על קמפיין פרסום בגוגל, הכלי יראה רק טווחים במקום מספרים מדויקים, זה קצת פחות נוח, אבל עדיין יש אתרים וכלים אחרים שיכולים לתת לנו את נפח החיפושים: 

WebCEO – אפשרות למחקר בחינם עם הגבלות
SEMRUSH – אפשרות ל-10 בקשות ליום ו-10 תוצאות לכל חיפוש
Keyword Everywhere – תוסף ל-Chrome למחקר מילות מפתח – בתשלום

במידה ובחרתם לשלם, כל הכלים הללו מאפשרים מחקר נדיב יותר.

כלי בדיקת הטרנדים של גוגל –
Google Trends

ב-Google Trends נוכל לברר האם ביטוי מסוים עולה במספר החיפושים או יורד לאורך תקופה מוגדרת. 

למה אנחנו צריכים את זה?

כי ביטוי שמספר החיפושים שלו נמצא בעליה הוא אטרקטיבי יותר מביטוי שמספר החיפושים שלו בנמצא בירידה.

למשל, יש לנו ביטוי X ועליו רק 80 חיפושים בחודש, לא הרבה חיפושים, אבל מה אם הביטוי מתחיל להראות עלייה בתקופה האחרונה? כנראה שנרצה להיות שם כשהביטוי יתחיל להיות מחופש יותר וזה זמן טוב להתחיל לקדם אותו כשהתחרות עדיין לא קשה, כשהמתחרים הגדולים עדיין לא מטרגטים אותו.

בכלי יש אפשרות לבחור תאריכים שבהם נרצה לבדוק את השינוים במספר החיפושים, ולהשוות עד 5 ביטוים לאורך אותה תקופת זמן.

לדוגמה: שינוי במספר החיפושים לביטוי ״מלונות קפסולה״

Google Trends Screenshot

סוגי התאמות – חשוב לדעת!

בגוגל טרנדס יש אפשרות לבדוק ביטוים ב-3 התאמות שונות:

התאמה רחבה – על ידי הקלדה של המילה עצמה ללא תוספות, הגרף שנקבל יציג שינוים הכוללים את מילת המפתח שבחרנו, שגיאות כתיב, מילים נרדפות, חיפושים קשורים וגרסאות רלוונטיות אחרות.

התאמה לביטוי – על ידי הוספת גרשיים בתחילתו וסופו של הביטוי – ״X״, הגרף יציג שינוים הכוללים את מילת המפתח המדויקת וגרסאות קרובות שלה, עם מילים נוספות לפניה או אחריה.

התאמה מדויקת – על ידי הוספת סוגריים מרובעות בתחילתו ובסופו של הביטוי – [X], הגרף שנקבל יציג את מילת המפתח המדויקת או גרסאות קרובות של מילת המפתח המדויקת, באופן בלעדי וללא תוספות.

רעיונות למילים נוספות

אם נגלול מטה, נמצא מידע חשוב שנרצה להתייחס אליו:

חילוק נפח החיפושים לפי מיקום, רשימת 25 הביטוים הקרובים לביטוי שחיפשנו (ונמצאים בעליה) ורשימת הנושאים הקשורים לביטוי שחיפשנו.

חלק מביטוים אלה יכולים להכנס לרשימת הביטוים שלנו.

כלי ניהול האתר של גוגל –
Search Console

אם עוד לא התקנתם את כלי ניהול האתר של גוגל, רוצו מהר להתקין!

הסברים להתקנה ושימוש:
https://support.google.com/webmasters/answer/9274190?hl=en

הכלי מספק מידע קריטי על הביצועים של האתר בגוגל, דפי תקלה, שגיאות וכלים שימושיים נוספים שאיתם נעשה עבודה יסודית בהרבה בניהול וקידום האתר.

ב-Search Console גוגל חושף בפנינו באילו ביטויי חיפוש עלינו בדפי התוצאות בגוגל, כמה גולשים נכנסו לאתר דרך כל ביטוי, מה היה המיקום שלנו בתוצאות החיפוש ומה אחוזי ההקלקה מסך החיפושים שבהם הופענו, כל זה בחינם.

כדי ש-Search Console יתן את המידע הזה, לאחר ההתקנה צריך להמתין תקופה כלשהי, חודש למשל, בחודש הזה יאסף מידע על מילות מפתח שהובילו לאתר שלנו ושאר הפרטים שהוזכרו לפני.

יש אפשרות סינון לפי מילת חיפוש, הופעות בתוצאות החיפוש, הקלקות, CTR ומיקום.
בנוסף, אפשר לבצע חיתוכים לפי כתובות URL, מדינות, סוגי מכשירים ועוד.

Google Search Queries in Search Console

מנוע חיפוש פנימי

אם יש באתר שאנו מקדמים מנוע חיפוש פנימי, נרצה להוציא את רשימת החיפושים שהגולשים ביצעו לאורך השנה האחרונה, ולהכניס את הרשימה לקובץ מחקר המילים.

אם רוצים, אפשר לחבר את Google Analytics למנוע החיפוש הפנימי ולראות בתוך אנליטיקס דו״ח שמראה לנו אילו ביטוים חיפשו באתר.

מידע לחיבור של אנליטיקס למנוע החיפוש הפנימי:
https://support.google.com/analytics/answer/1012264?hl=en

 

מתוך הקמפיינים הממומנים של גוגל –
Google Ads

מי שלא עשה קמפיין ממומן יכול לדלג על השלב הזה, במקרה וכן הוצאתם כסף על קמפיין ממומן, תשמחו לדעת שנמצאים פה גם ביטוים שבהם אפשר להשתמש גם בקידום האורגני, איך?

נכנסים ל-Google Ads, מקליקים בצד המסך על הקמפיין שממנו רוצים להוציא את מילות המפתח, ובתפריט למעלה מקליקים על Search Terms.

ברשימה יופיעו ביטוים שעליהם שילמנו, בנוסף, ביטוים נוספים בהם עלינו בתוצאות החיפוש הממומנות כשהגולשים ביצעו חיפוש, כל הביטוים האלה, ישר למחקר הביטוים.

Google Ads Search Terms

הצעות לביטוים מגוגל ויוטיוב –
Google Suggest, Youtube Suggest

מכירים את הרגע הזה שמקלידים אותיות בגוגל וגוגל משלים לבד את החיפוש?

מדובר באלגוריתם שמתחשב בין היתר במספר הגולשים שהקלידו משפט מסוים לפי מיקום ומציע לנו מספר משפטים שהכי סביר להניח שנחפש, למה אני מספר לכם את זה?

2 סיבות:
1. כי זה אחלה מקום לאסוף ביטוים לקידום.
2. כי זה אחלה מקום לאסוף ביטוים מחופשים לקידום שבכלי מילות המפתח של גוגל מוצג שאין להם חיפושים.

האלגוריתם מתחשב במספר החיפושים, כלומר מה שלא מחופש גוגל לא יציע, אז אנחנו יודעים שיש לביטוים הללו חיפושים אפילו שהמידע הזה לא מופיע במתכנן מילות המפתח, חשוב לדעת שמדובר אך ורק בביטוים השלמים שגוגל מציע.

אותו דבר אפשר לעשות גם ביוטיוב, מקלידים את הביטוי ויוטיוב יציע לנו את החיפושים הפופלאריים שאנשים מחפשים.

אתרים נוספים שיכולים להציג הצעות הקלדה הם אמזון (Amazon) ו-איביי (Ebay), ההצעות שלהם יעבדו מצוין בשוק המוצרים, הרי זוהי החנות הגדולה באינטרנט, פשוט מקלידים את הביטוי הגנרי והם יציעו ביטוים\מוצרים פופלאריים אותם הגולשים מחפשים.

כלי עזר

כדי לקצר לנו את הדרך, ישנם כלים שיאספו ביטוים בלי שנצטרך להקליד בעצמנו. מכניסים את המילה או הביטוי והכלי יציג ביטוים מתוך ההצעות של גוגל, ככל שהביטוי שנכניס יהיה מחופש יותר, כך יהיו יותר הצעות רלבנטיות. 

מוזמנים לנסות בעצמכם:

https://keywordtool.io/
https://neilpatel.com/ubersuggest/

כלים למציאת ביטויי זנב ארוך – 
Keyword Shitter / Sheeter

Keyword Shitter הוא כלי אוטומטי למציאת ביטויי זנב ארוך,מכניסים מספר מילות מפתח גנריות והוא מחפש מילות מפתח נוספות שהוא מוצא ברשת, ככל שניתן לכלי לרוץ יותר זמן, כך הכלי ימצא יותר ביטוים וביטוים ארוכים יותר.

הכלי יחסית פשוט וכדאי לדעת שהוא לא מציג נפחי חיפוש, כדי לדעת מה נפחי החיפוש, נוריד את רשימת הביטוים ש-Keyword Shitter מצא ונכניס אותם למתכנן מילות המפתח של גוגל.

לכלי יש 3 גרסאות:

https://keywordshitter.com
https://wassname.github.io/keywordshitter2
https://keywordsheeter.com

חזרה לעמוד התוצאות

כשנכנסים לאחת התוצאות בחיפוש בגוגל ויוצאים מהדף חזרה לדף תוצאות החיפוש, גוגל פותח אופציות חיפוש נוספות מתחת לתוצאה שעליה הקלקנו, לדעתו חיפושים אלה עשוים להביא אותנו קרוב יותר לתוצאה שחיפשנו.

חלק מהביטוים הללו הם ביטוים שאפשר להוסיף למחקר המילים שלנו, כך זה נראה בדף תוצאות החיפוש בגוגל:

אנשים גם חיפשו - חזרה לעמוד תוצאות

HyperSuggest

כלי בתשלום – 135 ש״ח בחודש (למשך שנה) לכל אפשרויות החיפוש, ו-170 ש״ח אם לא הולכים על המסלול השנתי.

הכלי מאפשר מציאת ביטוים ונפחי החיפוש שלהם, מילים מתוך גוגל, גוגל תמונות, גוגל חדשות, גוגל Shopping, יוטיוב, אינסטגרם, Ebay ואמאזון.

למי שירצה להתנסות ישנו מסלול חינמי, שמראה עד 10 תוצאות לכל חיפוש בלי נפחי החיפוש.

HyperSuggest נמצא בלינק הבא: https://www.hypersuggest.com/

Keywords… Everywhere

KeywordsEverywhere הוא תוסף כרום מעניין שאפשר להוריד בכתובת:
https://keywordseverywhere.com

כלי זה יהפוך את הדפדפן לכלי מחקר מילות מפתח בזמן אמת, ויציג את נפח החיפושים של כל מילת מפתח שנמצאת באתרים שבהם הוא תומך, משם אפשר לשמור לתוך רשימה את כל המילים שמוצאים ולייצא לאקסל, האופי הקליל והמהיר של הכלי מקצר את זמן המחקר משמעותית.

לפי המידע באתר, התוסף יראה את נפח החיפושים באתרים הבאים:

Google Search
Google Trends
eBay
Answer The Public
Google Keyword Planner
Bing
Etsy
Soovle
Google Search Console
YouTube
Ubersuggest
Majestic
Google Analytics
Amazon
Keyword Shitter
Moz Open Site Explorer

הצעות לביטוים קרובים –
Google Related Terms

בסוף עמוד תוצאות החיפוש בגוגל, נמצא חלק שבו גוגל יציע לנו מונחי חיפושים נוספים הקשורים למה שחיפשנו, הביטוים הללו משמשים Drill Down מהביטוי שחיפשנו. לדוגמה אם חיפשתי את הביטוי ״קידום אתרים״, בתחתית הדף נראה ביטוים כמו:

קידום אתרים בזול
קידום אתרים קורס
קידום אתרים בגוגל לבד
מומחה קידום אתרים
וכן הלאה…

למשל בחיפוש ״מלונות בקפריסין״, נקבל את ההצעות הבאות:

חיפושים דומים - חיפוש בגוגל

SemRush, WebCEO

שתי המערכות כל כך גדולות שכל אחת מהן יכולה לקבל הדרכה שלמה בנפרד. 

כל האופציות והיכולות שלהן לפעמים מבלבלות את מקדם האתרים המתחיל, כלים אלה ללא ספק שווים את המאמץ ויותר מזה, יכולים לקצר את זמן העבודה משמעותית.

לדוגמה, ידעתם שבעזרתם תוכלו לעשות מחקר מילות מפתח בפחות מ-5 דקות? איך?

פשוט לוקחים מספר אתרים מתחרים, מכניסים אותם לכלים המתאימים בכל מערכת והם יעשו את החיפוש בעצמם באופן מהיר ויחסית יעיל, את הרשימה אפשר לייצא לאקסל, שם נבנה תוכנית מסודרת.

WebCEO - כלי מחקר ביטוים

טיפ: אם רוצים לבזבז פחות זמן על סינון המילים ב-SEMRUSH, אפשר פשוט להוריד את רשימת המילים שאותן המתחרים מקדמים בפרסום הממומן, אלה לרוב המילים הרווחיות ביותר, היות והמתחרים שלנו מוכנים לשלם עליהן.

כלי מעניין נוסף שנמצא ב-SEMRUSH הינו KEYWORD GAP, לשם נכניס מספר דומיינים, למשל אחד של המתחרה ואחד שלנו, ונוכל לבקש מהכלי שיבדוק באילו חיפושים מופיע המתחרה שלנו שאנחנו לא מופיעים בהם, זו דרך מעולה לגלות את החולשות שלנו ואת החוזקות של המתחרים שלנו במספר שניות! מומלץ בחום.

כלי מחקר SEMRUSH Keyword Gap

שיטת ה-MindMap

דרך MindMapping אני בדרך כלל מבצע את מחקרי הביטוים המורכבים ביותר וחייב להודות שגם המעניינים ביותר, שם אני מקבל תובנות עמוקות לגבי שוק או ענף ספציפי, ואיך אני יכול להיכנס לענפים אחרים שלא ציפו שאופיע להם בפתח.

לעבודה בשיטה זו אני משתמש בתוכנת MindMap בשם FreePlane (מתאימה גם ל-PC) – תוכנה חינמית מעולה, ואם אני רוצה להיות קצת יותר בזבזן אני עובד עם OmniGraffle, הכלי מיועד ל-Mac, אבל יש הרבה כלים מקצועיים אחרים בתשלום שמתאימים ל-Windows ולמערכות אחרות.

איך השיטה עובדת?

נתחיל בכתיבת הנושא בבועה המרכזית, משם מפתחים את הנושא לקטגוריות ומתחת לקטגוריות, מפרטים.

בדוגמה הבאה בניתי MindMap ל״מחקר מילות מפתח״, חילקתי את הנושא המרכזי לקטגוריות של כלים, שפות, מנועי חיפוש וכן הלאה.

מתוך המבנה שנוצר מצאתי רעיונות למילות מפתח שלא חשבתי עליהן לפני, כמו למשל:
– מחקר מילות מפתח בחינם
– כלים למחקר מילות מפתח
– מחקר מילות מפתח באנגלית
– מחקר מילות מפתח בעברית
וכן הלאה…

זו גם דרך מצויינת לסדר את ההיררכיה (מבחינת תוכן) ואפילו לבנות אסטרטגיית תוכן של נושאים מורכבים יותר.

MindMap Method for keyword research

מחקר מילות מפתח ב-Bing

בינג לעומת גוגל חושף יותר מילות מפתח חשובות.

אני שומע כבר חלק אומרים שבבינג אין הרבה חיפושים, זה נכון, אבל המילים שאותן מחפשים בבינג, רוב הסיכוים שאותן מחפשים גם בגוגל, אפילו אם גוגל לא חושף זאת בפנינו.

כשנבצע מחקר מילות מפתח בבינג, נתייחס למילים וביטוים שלא נתקלנו בהם בגוגל, או ביטוים שגוגל מראה שאין עליהם חיפושים ונשער את מספר החיפושים בעצמנו.

איך נשער את מספר החיפושים בעצמנו ?

ניקח את רשימת הביטוים שמצאנו בבינג ונכניס אותם לכלי מילות המפתח של גוגל, שם נחשב את היחס בין נפחי החיפושים שמציג גוגל לנפחי החיפושים שמציג בינג. 

לדוגמה (המספרים לצורך הדגמת התהליך)

הביטוי : מחקר מילות מפתח
בגוגל – 200 חיפושים
בבינג – 50 חיפושים

הביטוי : חיפוש בגוגל
בגוגל – 450 חיפושים
בבינג – 110 חיפושים

היחס בחיפושים הוא 1 ל-4, כלומר על כל חיפוש בבינג יש 4 חיפושים בגוגל, מהנתון הזה נשער כמה חיפושים יש לביטוים שגוגל מסתיר את נפחי החיפוש שלהם.

הביטוי : מחקר ביטויי חיפוש בגוגל
בגוגל – מראה שאין נפח חיפושים
בבינג – 15 חיפושים

נחשב לפי היחס שמצאנו: 15×4
ונקבל שיש לביטוי בערך 60 חיפושים בחודש בגוגל.

אתרי מעקב קישורים – 
Majestic, Ahref, Moz

קישורים היו פעם ההמצאה הגדולה של גוגל ועד היום משמשים כסיגנל חשוב בקידום האורגני, קישורים הם גם מקום נוסף בו נוכל למצוא ביטוים ולהגדיל את מחקר מילות המפתח שלנו.

כל קישור נבנה על מילה\ביטוי (Anchor – טקסט עוגן) ועל כן הרבה מילות מפתח יכולות להימצא דרך אתרי מעקב פרופילי קישורים.

באתרים אלה נוכל לראות מה טקסט העוגן של הקישורים שמובילים לאתר המתחרים, זו גם הזדמנות לראות את פרופיל הקישורים של המתחרים ולהיערך בהתאם.

הכלים המובילים כיום הם:
1. Majestic
2. Moz
3. Ahrefs

סריקת אתרי המתחרים – 
Screaming Frog, TechSEO360

אתרי המתחרים הם אוצר של מילות מפתח שנרצה לחקור.

השיטה הידנית יכולה לעבוד על אתרים קטנים, אבל אתרים גדולים דורשים כלים מתקדמים יותר. מזל שהיום יש לנו את Screaming Frog ואת TechSEO360, היכולות של הכלים הללו יקצרו לנו את התהליך ויעזרו לנו לראות את המידע שאנחנו מחפשים בטבלאות מסודרות, את התוצאות אפשר גם לייצא לאקסל ולבצע חישובים נוספים, להפוך את הנתונים לגרפים ולייצר תובנות חדשות.

אז מה בעצם אנחנו מחפשים?

בתוצאות הסריקה נחפש את הנתונים הבאים, מהם נוכל להוציא ביטויי חדשים:

  • תגיות ALT בתמונות
  • כותרות Meta:
    • Title
    • Description
    • H1
    • H2
    • H3
  • Anchor של קישורים פנימיים
  • מילים ב-Friendly URLs

בחירת ביטוים לקידום

אז אחרי שסיימנו את המחקר, הגיע הרגע בו נבחר את המילים שאותן נקדם.

בחירת מילים לקידום מצריכה חשיבה מאוזנת, אם נבחר מילים קשות מידי, נקבל תוצאות אחרי הרבה זמן (אם בכלל) ואחרי שביזבזנו הרבה כסף, לעומת זאת ביטוים קלים מידי לא מביאים איתם נפח חיפושים מספיק משמעותי.

המלצתי הראשונה היא לדעת מה נחשב לנפח חיפושים גדול בענף שבו אנו נמצאים, ומשם ההחלטות יהיו מדויקות יותר בהתחשב בשלושת האלמנטים העיקריים: רלבנטיות, נפח חיפושים ותחרות.

רלבנטיות

האם המילה\ביטוי מתאימים לסוג השירות או המוצר שאנו מציעים? 

אם יש לנו אתר של שטיפת מכוניות ונעלה כתבה באתר על ביטוח רכב, לא נקבל הזדמנות שווה להיכנס לדף הראשון של תוצאות החיפוש בגוגל מול אתרים שהנושא המרכזי שלהם הוא ביטוח רכב.

בשלב הראשון מבצעים חיפוש ובודקים האם הדף הראשון של תוצאות החיפוש מורכב מדומיינים (ללא דפים פנימיים) – יותר תוצאות עם דומיינים ופחות דפים פנימיים מראים על אתרים שהטמיעו את הביטוי בדף הבית – ברוב המקרים האתר כולו קשור לתחום, בשלב השני נכנסים לעשר התוצאות הראשונות, לפי התפריט הראשי אפשר להבחין בקלות אם האתרים ממוקדים רק בנושא של הביטוי שחיפשנו או שזה אתר שמעלה תכנים במספר תחומים רחב.

האם אנחנו רלבנטיים מבחינת כוונת המשתמש?

אם הביטוי שנרצה לקדם מראה על כוונת קניה והאתר שלנו רק מספק מידע בתחום, בלי אפשרות קניה, יהיה לנו יותר קשה להתברג בדף הראשון של תוצאות החיפוש.

אפשר לבדוק זאת בעזרת חיפוש הביטוי בגוגל ובדיקה מאילו אתרים מורכב הדף הראשון של תוצאות החיפוש, האם אלה אתרי מידע או אתרי קנייה?

נפח חיפושים

נפח החיפושים של כל ביטוי מראה את התנועה שעשויה להגיע לאתר אם נהיה בדף הראשון של תוצאות החיפוש, היום מקום ראשון בגוגל מקבל בערך 32% מהקליקים לפי מחקרים (מעודכנים לסוף 2019) שאפשר למצוא ברשת.

אם מילה מחופשת בכמויות עצומות, זה לא בהכרח אומר שהיא מתאימה לנו מבחינת רלבנטיות, בנוסף צריך גם להתייחס לתחרות, מילה עם נפח חיפושים גדול תהיה קשה לקידום ואולי לא נרצה לחכות כל כך הרבה זמן ולבזבז כל כך הרבה משאבים עד שנגיע לדף הראשון, בנוסף האם המילה גנרית מידי ותביא תנועה שלא מבצעת רכישות?

מילים גנריות מול ביטויי זנב ארוך היא החלטה נוספת שנצטרך לעשות, מילים גנריות הן כלליות וביטויי זנב ארוך הם ממוקדים, לכן, מילים גנריות מחופשות יותר אך מקדמות תנועה פחות איכותית וביטויי זנב ארוך מקדמים פחות תנועה אך איכותית יותר.

מהי תנועה איכותית?

תנועה איכותית היא תנועה שאחוז גדול ממנה מבצע את הפעולה שרצינו, זה יכול להיות ביצוע רכישה באתר, הרשמה לניוזלטר, קריאת מאמרים וכו׳.

נפח החיפושים עשוי להטעות אותנו וכדאי שנערב במקרים כאלה את Google Trends, כך נדע אם ביטוי מסוים עולה בנפח החיפושים לאורך התקופה האחרונה או שהוא בעצם בירידה, בדרך כלל נרצה להשקיע יותר משאבים בביטוים שנמצאים בעליה ופחות בביטוים שנמצאים בירידה, אם חושבים לטווח הארוך כמובן.

תחרות

כמה מתחרים חזקים נמצאים בדף הראשון?

אם הביטוי גנרי, אם יש מותגים חזקים בדף הראשון, אם יש אתרים גדולים (מספר גדול של דפים ומספקים הרבה מידע בנושא) שממוקדים אך ורק בנושא של הביטוי שאותו חיפשנו (הרבה פעמים דף הבית שלהם הוא שמופיע בתוצאות החיפוש), נראה שאנחנו עומדים מול תחרות קשה.

למותג עם אתר גדול יהיה קל יותר להתחרות על ביטוים עם תחרות קשה, לעומת זאת חברה אנונימית עם אתר קטן, תרצה לראות בחזרה כסף מהיר מקידום האתר (במקרה ומשלמים לסוכנות SEO או שיש מקדם אתרים פנימי) ולכן תבחר ביטוים פחות תחרותיים (נפח חיפושים קטן עד בינוני) עם אופי רווחי.

אם יוצא לכם לקדם אתר גדול של מותג, אל תתביישו, קדמו רשימה נוספת של ביטוים קשים במיוחד, אתם עשוים להיות מופתעים מהתוצאות.

כדאי לבדוק גם את פרופיל הקישורים, האם ראיתם פרופיל קישורים עשיר מאתרים עם Trust גבוה אצל המתחרים? האם האתרים בדף הראשון מלאים באתרים עם קישורים שאפשר לקנות ב-Fiverr? פרופיל הקישורים הוא חלק חשוב בבדיקת המתחרים משתי סיבות:

1. גם אתם תצטרכו לבנות פרופיל קישורים בסופו של דבר, בצורה טובה יותר מהמתחרים. קישורים חזקים עולים כסף, והם חלק מהתקציב שצריך לחשב.

2. יכול להיות שמדובר במתחרים שיש להם שיתוף פעולה עם אוניברסיטאות או אתרים ממשלתיים שיהיה קשה מאוד להוציא מהם קישורים ואולי אפילו בלתי אפשרי.

בסופו ל דברים קישורים הם עדיין אלמנט חשוב בקידום, פשוט צריכים להיות יותר בררניים לגביהם.

בדיקה התחרות בפרסום הממומן:

במתכנן מילות המפתח של גוגל בטבלת נפח החיפושים, ישנן 3 עמודות שיכולות לתת לנו רמז על חוזק התחרות: 

 Competition, Top of page bid (low range), Top of page bid (high range)

עמודות אלה מראות לנו 3 פרמטרים: תחרות, עלות לקליק בראש הדף טווח תחתון, ועלות לקליק בראש הדף טווח עליון.

אם התחרות (Competition) ב-PPC על המילה הזאת גבוהה, סביר להניח שגם התחרות בקידום האורגני תהיה גבוהה, אם העלויות לקליק הן גבוהות (Top of page bid), סביר להניח שגם התחרות בקידום האורגני תהיה קשה, היות ונראה שהמילה הזאת שווה את ההשקעה.

מתחרה נוסף שנצטרך להתמודד מולו הוא אכזרי ו״קצת״ לא הוגן – גוגל. 

כידוע, בתוצאות החיפוש, גוגל מציג תשובות לחיפושים גם בלי שנצטרך להיכנס לאתרים עצמם ולחפש, חלק בצורת מפה, חלק בצורת שאלה תשובה, חלק בצורת וידאו או תמונות וכל זה מבלי להזכיר שיש גם פרסומות ממומנות.

כל דבר בדף תוצאות החיפוש שהוא לא תוצאה אורגנית, לוקח מקום ופוקוס מהתוצאות האורגניות ועל הדרך, לצערנו, גם את התנועה שמגיעה מהחיפושים הללו.

היות וזה המצב, אנו עלולים להפסיד תנועה לאתר וכדאי שנבדוק באילו ביטוים תוצאות החיפוש מכילות תוצאות אורגניות עם פחות גונבי תנועה (פרסומות, תשובות, מפות, וידאו, תמונות וכו׳) או לפחות שהתוצאות האורגניות מופיעות לפניהם וכמה שיותר גבוה בדף.

נחפש את הביטוי ונבדוק, האם התחרות היא רק מול פרסומות ממומנות או שגם מול מפות ותוצאות לוקאליות או תמונות ווידאוים (Knowledge Graph) שדוחקים את התוצאה האורגנית מטה, ככל שהתוצאה האורגנית תופיע גבוה יותר בדף התוצאות, כך המילה כדאית יותר. כתיבה בטבלה עוזרת לעשות סדר והחלטות נכונות.

טבלת אקסל פשוטה ליעילות מילות מפתח

 

סיכום

חשוב לזכור את השלבים למחקר:
– איסוף מילים ידני
– הרחבת רשימת המילים דרך גלישה
– הרחבת הרשימה בעזרת כלים
– בדיקת נפח החיפושים של כל המילים
– בדיקת פוטנציאל בעזרת Trends + סיווג המילים לכוונות משתמש
– בחירת המילים הנכונות לאסטרטגיה שבחרנו לפי: רלבנטיות, נפח חיפושים ותחרות.

למרות שיש פה מספיק מידע למקדם או בעל עסק שנמצא בשלב המחקר, ישנם עוד כלים בחוץ שכדאי לחקור ולבדוק, במיוחד אם מדובר במחקר מילים באנגלית, ממליץ בחום להתנסות עם כלים כמו Word Tracker ולחשוב איך כלים אלה יכולים לעזור בצורה ישירה או עקיפה (כמו דרך תרגום).

מקווה שהמאמר שלי עזר לפחות לחלק לגלות דרכים חדשות להתמודד עם התחרות.

אם אהבתם, מוזמנים להוסיף לייק לדף הפייסבוק:
https://www.facebook.com/Digital.Marketing.Dudimazig

מכירים מישהו שהמידע יעזור לו?
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print
צור קשר
דילוג לתוכן