בלוג שיווק דיגטלי

קצת על קידום אתרים טכני (Technical SEO)

SEO טכני עוסק בהגדלת סיכויי נראות האתר במנועי החיפוש ושיפור הבנת האתר והתוכן על ידי מנועי חיפוש. הוא כולל דברים כמו פתרון תקלות טכניות ושדרוג הביצועים של האתר.

קידום אתרים טכני הוא חלק בלתי נפרד מכל אסטרטגיית SEO. הוא מתבצע על ידי ייעול מבנה קוד האתר, זמן הטעינה ואלמנטים נוספים אחרים שמשפרים את הסיכוי לדירוג גבוה בדפי תוצאות מנועי החיפוש (SERP). בהמשך אפרט על כמה היבטים חשובים של קידום אתרים טכני וכיצד הוא יכול לעזור לך לשפר את הנוכחות המקוונת שלך.

מה קורה כשלא מטפלים בבעיות הטכניות של האתר?

אם באתר שלכם ישנן בעיות הקשורות ל SEO ברמה הטכנית – ייתכן שמאמצי הקידום שלכם, בין עם מקדם אתרים או לא, פשוט לא יניבו את התוצאות הרצויות או יממשו את הפוטנציאל המירבי של אותם מאמצים. דמיינו אתר שמשקיע מאמצים רבים בתוכן שלו ולא מצליח לראות תוצאות, לאחר בדיקה מתגלה שחלקים חשובים של תוכן בדפים אלו חסומים לגוגל והדפים לא מקבלים דירוג, נשמעת לכם בעיה נדירה? תתפלאו.

Crawler and Website

בואו נבהיר לפני שמתחילים

אינדקס

אינדקס הוא אוסף של כל האתרים שגוגל בחר להכניס לבסיס הנתונים. האינדקס של גוגל מספק מידע על כל האתרים שהוא מוצא ומחליט אם מגיע להם להיות מדורגים או לא. אם האתר לא יצורף לאינדקס המשתמשים לא יוכלו למצוא אותו.

סריקה

כשהעכבישים של גוגל נכנסים לאתר, הם סורקים את האתר, אבל זה לא אומר בהכרח שגוגל יכניס אותם לאינדקס. לכן חשוב להבדיל, סריקה לא מרמזת על אינדוקס, יכול להיות שדף ה-Login שלכם נסרק מאוד פעמים ביום וגוגל יחליט לא להכניס אותו לאינדקס.

תקציב סריקה

מתייחס בעיקר לעובדה שגוגל לא סורק הכל כל הזמן ויש הגבלות במשאבי הסריקה שלו. לכן באתרים גדולים חשוב לשים לב אילו דפים אנו מובילים את עכבישי גוגל לסרוק, כך לא נבזבז תקציבי סריקה על דפים שלא חשובים לנו. דוגמה מוכרת בעולם הקידום האורגני היא אתרים שמכילים לוח שנה עם תאריכים הניתנים להקלקה, לוח שנה כזה יכול לבזבז את כל תקציבי הסריקה שלנו וגוגל לא יגיע אל הדפים שהכי חשובים לנו.

חלק מבדיקות ותהליכי האופטימיזציה של SEO טכני

  • שימוש בכתובות URL ידידותיות וקצרות – כתובות ידידותיות עוזרות למשתמשים ולמנועי החיפוש להבין טוב יותר במה עוסק הדף.
  • יצירת מפות אתר תקינות (XML Sitemap) – מפת אתר מסייעת לסורקי מנועי החיפוש למצוא את הדפים באתר. מפת אתר עוזרת להם לאנדקס את האתר ביעילות. ניתן ליצור מפת אתר בפורמט XML ו- HTML. פה בדרך כלל עולה הנושא של מקבלות הנפח של מפות אתר וגם הנושא של סוגי מפות אתר – לדוגמה מפות אתר לתמונות, כתובות URL, וידאוים ושפות (Hreflang).
  • שימוש בכתובות קנוניות (Canonical URL's) – שימוש באותו תוכן בדפים שונים מצריך שימוש בהגדרת כתובות קנוניות (בעזרת תג Canonical) כדי לסמן למנועי החיפוש מהי גירסת התוכן שאליה הם צריכים להתייחס.
  • שימוש בפירורי לחם (BreadCrumbs) ומסלולי ניווט – פירורי לחם הם אלמנטים בפורמט HTML בליווי JSON (ישנם פורמטים נוספים) שמאפשרים למנוע החיפוש להבין טוב יותר את היררכיית האתר.
  • שימוש בתעודת SSL ופרוטוקול HTTPS – אבטחת האתר חשובה בכל סוגי האתרים ובמיוחד באתרי קניות או כאלה שבו הגולש ממלא טופס.
  • שיפור הביצועים וזמני הטעינה – ביצועי האתר הכרחיים להצלחת כל עסק. למהירות טעינת האתר יש קשר ישיר לחוויית המשתמש ובכך להגדלת ההכנסות. זהו נושא שבתקופה האחרונה תופס חשיבות עליונה אצל הרבה מקדמי אתרים, חלק שמים לב רק לפרמטרים שגוגל פרסמו בהקשר של חוויית משתמש (Core Web Vitals), אבל מומלץ להתייחס לכלל מדדי המהירות והטעינה של האתר.
  • הוספת Schema ונתונים מובנים – אלה עוזרים למנוע החיפוש להבין טוב יותר את תוכן הדף, לאיזה סוג חיפוש הוא מתקשר ובאילו סוגי תוצאות אפשר להציג את הדף.
  • בצעו אופטימיזציה לקובץ robots.txt – לקובץ Robots.txt תפקיד חשוב מאוד בפיסול שבילי הסריקה ושליטה בתקציב הסריקה של מנועי חיפוש, מדובר בדרך כלל באתרים גדולים. בנוסף, קובץ רובוטס יכול גם לעזור למנוע הצפה של סריקות מעכבישים שלא חשובים לנו.
  • הצגת דף 404 שימושי – לקודי ה-HTTP תפקיד חשוב בנוגע לאיך שמנוע חיפוש מבין את האתר. דפי 404 יכולים להיות חלק מהחווית המתשמש, במקום שיהיו מקום שממנו בורחים מהאתר, הגולש חשוב לכם, בנו דפי 404 שמשאירים אותו באתר ועוזרים לו לנווט אל המקום הכי קרוב למה שהוא מחפש.
  • לאפשר לגוגל לראות את הדף ככל משתמש – לפעמים מנועי החיפוש שמגיעים לסרוק את האתר רואים דברים אחרת מהגולשים. זו יכולה להיות בעיה, בגלל שאם חסר תוכן למנוע החיפוש הוא לא יכלול אותו בתהליך דירוג האתר.
  • התאמת האתר למובייל ולמכשירים ניידים – קריאה במכשירים ניידים הפכה לנורמה. כך גם אצל גוגל, מאז הודעתם על שדרוג תהליך האינדוקס ל-Mobile First, אנחנו רואים שהדירוג של האתר נקבע לפי המובייל, אפשר לראות גם עליה משמעותית בעכבישי המובייל שמגיעים לסרוק את האתר.
  • גרסאות שונות של אותו הדומיין – בדיקות הדומיין עם www \ בלי www \ עם https \ בלי https \ עם index.html \ בלי index.html \ עם default.asp \ בלי default.asp … וכו’.
  • הפניות מסוג 301 והגבלת מספר ההפניות – הפניות 301 צריכות להיעשות בצורה חכמה. יותר מידי הפניות יכולות לפגוע בביצועי האתר ובמקרים קיצוניים אפילו להביא לקריסת השרת. בנוסף קביעת 301 מדף ישן לדף חדש צריכה להתחשב בפרמטרים נוספים כמו קישורים חיצוניים או רלבנטיות של הדף. הפניות בדרך כלל מוגדרות דרך HTAccess או WebConfig.
  • קוד 410 \ קוד 404 – לעומת קוד 404 שמסמן הורדת דף באופן זמני, שימוש בקוד 410 מסמן למנועי החיפוש כי הדף הזה הוסר ולא יחזור בעתיד הקרוב.
  • אחסון האתר – יש הרבה נתונים שחשוב לדעת בנוגע לאחסון אתרים: נפח האחסון המוצע, מהירות הטעינה של האתר תלויה בשרת, יציבות השרת לטווח הארוך, נפילות של השרת יכולות להוביל גם לנפילה במיקומים. בעבר גם המיקום הפיזי של השרת היה נחשב למשהו קריטי אבל היום גוגל כבר מצליחים להבין את מיקום הגולשים ונותני השירות טוב יותר.
  • אופטימיזציה של תמונות – חוץ מבחירת תמונות תואמות לדף ולתוכן, חשוב לבצע אופטימיציות נוספות, כמו למשל גודל הקובץ, הסרת הצבעים שלא נמצאים בתמונה כך נשלוט טוב יותר במשקל הקבצים, שם הקובץ, התאמת גודל התמונה לגודל שבו היא מוצגת באתר.
  • שימוש ב-Cache או CDN לשיפור מהירות טעינת הדפים ואבטחת האתר – שימוש ב-CDN כמו CloudFlare מאפשר לנו להציג לגולשים את הדף כ-HTML מוכן, לעומת דפים שמיוצרים באופן דינמי. פעולה זו תשפר את מהירות הטעינה של הדף, לפעמים אפילו בצורה קיצונית אם מדובר בדף שמבצע הרבה חישובים לפני הגשת הדף. בנוסף, CloudFlare יוכל גם להגן על האתר מפני מספר סוגי תקיפות.
  • תוכן משוכפל – הבעיה יכולה להיווצר בדרכים טכניות, מתוך הצורה שבה בנוי האתר. לכן, הבנה טכנית של המערכת איתה עובדים יכולה לעזור לגלות תוכן כפול עוד לפני שגוגל מגלה אותו.
  • קישורים פנימיים בצורה אסטרטגית יכולה לסייע בקידום אתר עם היררכיה עמוקה – באתרים עם מבנה דפים עמוק, כלומר עם יותר משלוש לחיצות מדף הבית, צריך לחשוב על הדרך שבה מנוע חיפוש יוכל להגיע לדפים עמוקים יותר ולקרוא אותם. בדרך כלל מנועי חיפוש נמנעים מסריקה עמוקה של מבנה האתר אלא אם כן מדובר באתר מותג משמעותי כמו אמזון.
  • סוגי מערכות כמו WordPress \ Magento \ Shopify ואחרים – בוורדפרס למשל – צריך לשים לב לתוספים שאנחנו משתמשים בהם כי הם יכולים לפגוע בביצועי האתר, דבר כזה יפגע בחוויית המשתמש ואנחנו נרגיש את זה במיקומים שלנו.
  • ניתוח קבצי Log והבנת התנהגות הסורקים לעומק – יומני שרת יכולים לספק מידע אודות סוגי הבקשות לאתר. על ידי שימוש בנתונים אלה, אנו יכולים לנתח את ביצועי האתר ולראות אם יש דפים או כתובות שזקוקות לטיפול.
  • שיפור יעילות קוד האתר, כולל הבנת תפקוד ה-JavaScript – אתרים היום הם יותר מורכבים ודינאמיים. לעתים קרובות הם מכילים מגוון תסריטים ופונקציות, אלה צריכים לעבור בדיקות כדי להבין ולשפר את יעילותם. במקרים כאלה איש SEO טכני יבדוק את הפעולות שה-JS מריץ והאם יש דרכים שבהן אפשר לשפר את הביצועים על ידי שימוש במנגנונים יותר קלים ומהירים.
מכירים מישהו שהמידע יעזור לו?
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print
צור קשר
דילוג לתוכן