בלוג שיווק דיגטלי

למה האתר שלי נופל במיקומים ?

קידום אתרים אורגני הופך להיות מורכב יותר מיום ליום ואנחנו כבר רואים את זה בכל החזיתות של הקידום האורגני, הרי פעם זה היה טייטל, דיסקריפשן, קצת תגיות HTML חשובות ותוכן טוב והיינו מתחילים לראות תוצאות, זה כבר לא אותו סיפור…

היום נכנסים לתמונה מדדי חוויית משתמש, כלים מתקדמים יותר כמו Screaming Frog, קידום אתרי JS, אפילו קישורים היום באים גם בצורת איזכורים ובחלק מהשיחות מדברים על האם לוגו רשמי של חברה יכול לשמש כלינק, מה שטוב זה שלפחות האנושות הצליחה להיפטר מאתרי Flash 😊

ככל שתחום ה-SEO הופך למתקדם יותר, כך קשה יותר לגלות את הגורם לנפילה במיקומים. מצד אחד יכולה להיות בעיה קלאסית של שינוי תפריט ראשי או הסרת דפים שהניבו הרבה תנועה אורגנית עד עכשיו, מצד שני זו יכולה להיות בעיה הרבה יותר מורכבת, כמו שינוי הטכנולוגיה שבה אנחנו מגישים את האתר לגולשים ולגוגל.

למה זה מורכב למצוא את הסיבה המדוייקת?

זה מורכב למצוא את הסיבה המדויקת לנפילה במיקומים מפני שגוגל לא תמיד חושף בפנינו את הבעיה בצורה ברורה. גוגל מסתיר כל מידע שנוגע לאלגוריתם ואיך שהוא עובד, אם האתר מתדרדר במיקומים אל תצפו למייל בסגנון:

"היי מנהל האתר של X, האתר שלך נפל במיקומים בגלל שהאלגוריתם שלנו מזהה חוויית משתמש לא טובה לפי מדד ה-LCP."

לכל היותר נראה נפילה בכלי מדידת המיקומים שברשותנו: Google Search Console, Zeffo, AWR, Rank Ranger או מבדיקה ידנית בתוצאות החיפוש, משם נצטרך להבין מה גורם לנפילה בעצמנו.

אבל יש גם בשורות טובות…

בהרבה מקרים אפשרי לראות נתונים שתומכים בנפילה ב-Search Console או Screaming Frog או כלים אחרים, לרוב נצטרך לחקור קצת לפני שנגיע לתשובה. חשוב לא לקפוץ למסקנות אפילו כשנראה נתונים שתומכים בתיאוריה מסויימת, לפעמים גם הנתונים הללו מראים על בעיה אחרת ולאו דווקא על סיבת הנפילה.

לפעמים אני נתקל בבעלי אתרים שמסיקים שהאתר שלהם נכנס ל"ארגז חול", אז רק כדי להניח את הנושא בצד אשתף שכבר הרבה זמן שלא נתקלתי בתופעה של "ארגז חול", לכן הייתי מתרחק מהמסקנה שהאתר נפל בגלל "ארגז חול".

מה סוג השינוי?

לפני שנסיק מסקנות כדאי לאסוף מידע, נתחיל מגרף המיקומים וננסה להבין מה סוג השינוי שאנחנו רואים.

היעלמות של כל האתר מתוצאות החיפוש

בדרך כלל יהיה מדובר בבעיה רוחבית קיצונית, כמו חסימת כל האתר לסריקה של גוגל, או שימוש בתגי קנוניקל לא נכונים, מישהו פרץ לאתר והשאיר תוכן פוגעני בדפים, תקלה רצינית בשרת, מעבר לדומיין חדש שבוצע לא נכון, בעבר הייתה אפשרות ליצור מצב כזה בעזרת לינקים באיכות נמוכה וכך להפיל מתחרים אך היום כבר יותר קשה להפעיל אסטרטגיה כזאת, היום גוגל מצליח להבין טוב יותר מתי מישהו מנסה לפגוע באתר אחר ומצליח לסנן חלק מהלינקים הללו.

כשמדובר בבעיות רוחביות, תרצו לבדוק האם מדובר בבעיה אצלכם בתכנות האתר (תגיות Noindex, קנוניקל, Robots.txt הרסני, קובץ Htaccess בעייתי, הגשת האתר בטכנולוגיה חדשה שחוסמת את גוגל), או שמדובר במשהו חיצוני כמו בבעיה אצל חברת השרתים לדוגמה.

ירידה מעמוד ראשון לעמוד שני של כל העמודים

במקרה הזה לא מדובר בהיעלמות אלא רק בירידה במיקומים, אז הבעיה פחות קיצונית אבל ללא ספק משהו שחייבים לטפל בו כדי לחזור למיקומים גבוהים.

בדרך כלל בעיות ירידה של כל הדפים מרמזת שקרה משהו רוחבי באתר, למשל מבנה הלינקים באתר השתנה, יכול להיות גם מקרה שיש לכם לינק נכנס מאתר אוניברסיטאי לדף הבית והלינק הוסר, לינק של ויקיפדיה לאתר שלכם שאחד העורכים החליט לשנות (במקרה כזה אם אתם עורכים בויקיפדיה תוכלו לתקן את הלינק חזרה למקור), מנהל התוכן באתר החליט להוריד את כמות התוכן בכל דפי התוכן כי ככה נראה לו שלגולשים יהיה יותר חשק לקרוא.

ירידה חלקית

ירידה חלקית במיקומים מתבטאת בעמוד אחד שנפל במיקומים או נעלם לגמרי, במקרים אחרים קטגוריה ספציפית באתר שהיה בה שינוי משמעותי יכולה כולה לרדת במיקומים, וזו סיטואציה שיש בה הרבה גורמים קטנים שיכולים לתרום לבעיה, חלק יכולות להיגרם מדפים שהורידו מהם תוכן, לפעמים בגלל שהורידו חלק מהלינקים בפוטר, מספר הפרסומות בדף גדלה והורסת את חווית המשתמש, תפריט ראשי חדש, בחרו למחוק לינקים מכל מיני דפי תוכן באתר, שינו את מבנה האתר ודפים מסויימים הפכו להיות דפים יתומים מלינקים – זה כמו להגיד לגוגל שהדפים הללו פחות חשובים, במקרים מסויימים אם המערכת שמייצרת את הדפים נתקלת בלולאה או תקלה היא יכולה פשוט ליצור דף אחד תקול והדף הזה יעוף מתוצאות החיפוש לאחר זמן מה.

לפעמים הבעיות של ירידות חלקיות יכולות להיות פריצת דרך בחשיבה העסקית של התכנים שלכם, תחשבו מה קורה אם ירדתם במיקומים בדף מסוים כי דף שנכתב טוב יותר עבר אתכם, עכשיו יש לכם דף שתוכלו לחקור, לקחת ממנו מסקנות, וליישם את השינוים הללו על דפים אחרים שתרצו לקדם, או אפילו יותר מזה אם יש לכם אתר נוסף בתחום מקביל ושם עוד לא יצרו דפים כל כך איכותיים, תוכלו ליישם את אסטרטגיית התוכן הזו שם ולהנות מהפירות.

כשמסתכלים על גרפים ואוספים נתונים שווה לזכור שבשינוי גדול \ קיצוני בדרך כלל יהיה קל יותר לאתר גורמים מאשר בשינוי קטן, אך זה רק קו מנחה וגם פה יש יוצאי דופן כמו עבודה לא נכונה עם Service Worker שמייצרת 404 לא ברורים וקצת יותר קשה לאתר.

בוידאו הבא מרטין מסביר על מה קורה ש-Service Worker מיושם לא נכון:
https://youtu.be/vjj8B4sq0UI?t=183

האם היה עדכון ליבה חשוב בגוגל בתאריכים שבהם קרה השינוי?

זה ידוע שגוגל מעדכן את האלגוריתם שלו כל הזמן, אבל מה התוצאה של שינוים אלה?

לגולשים:

חוויית משתמש טובה ביותר במתבטאת בשיפורים כמו: קבלת תוצאות איכותיות יותר לחיפושים שלנו, כמו למשל עדכון MUM, שיפור ביצועים כללי בזמן שלוקח לתוצאות לעלות, נתונים מדויקים יותר של Knowledge Graph.

לבעלי אתרים:

שיפור דיוק וטכנולוגיות כמו: אפשרות סריקת אתרים שבנוים על JS, עליות או נפילות במיקומים למי שמגיע (לפעמים לכאלה שלא מגיע), אופציות נוספות לקבלת תנועה מגוגל (וסגירת אופציות אחרות).

אז איך מקבלים מידע לגבי העדכונים של גוגל?

  • מומלץ להתעדכן דרך טוויטר, קבוצות פייסבוק, אתר כמו:
    MOZ או SEARCH ENGINE LAND, דף מעולה נוסף הוא https://moz.com/google-algorithm-change ותוכלו לשאול חברים מהתחום שאולי התנסו עם האתר שלהם.
    אם תעקבו אחרי בארי שוורץ תקבלו התראות בטוויטר על כל עדכון גוגל שיוצא ואפילו על כל "כמעט" עדכון גוגל
  • תוכלו לקבל רמזים על עדכונים דרך אתרי מדידת שינוים כלליים בתוצאות החיפוש https://moz.com/mozcast
    https://serpmetrics.com/flux/
    https://algoroo.com
  • במה נגע העדכון? קל יותר אם אתם חברת קידום עם הרבה סוגים של אתרים מהרבה תחומים ושווקים, חברות כאלה יכולות לעשות השוואות בין כל הלקוחות ולהבין אם מדובר בשוק מסוים, אם אלה רק סוגי דפים מסויימים, אולי מדובר באתרים שבונים על מערכת CMS מסוימת, פוגע רק באתרים גדולים \ קטנים, אתרים שמקבלים לינקים לא טובים, אתרים עם TRUST נמוך

האם יש רמזים בדף תוצאות החיפוש?

בצעו חיפוש בגוגל על המילים שהאתר שלכם מדורג בהם גבוה, נסו להבין לעומק מה השינוים שקרו שם, למשל:

האם תיאור הדף נעלם?

במקרים כאלה הדברים הראשונים לבדוק הם אם הדף מחזיר שגיאה, חסום בקובץ רובוטס, ואם תיאור הדף שרשום נראה לגוגל פחות מתאים לתוכן של הדף.

האם הכותרת (Title) שונה?

האם מישהו יכל לשנות את הכותרת בטעות, אם יש לכם אתר וורדפרס והתקנתם תוסף שמאפשר שליטה על הכותרות יכול להיות שהתוסף עושה שינוי באופן אוטומטי, לפעמים תיתקלו באתרים שבקוד המקור שלהם תמצאו טייטל מסוים ובקוד שלאחר ה-DOM תמצאו טייטל שונה, זה אומר שקוד כלשהו משנה את הטייטל לאחר טעינת הדף.

האם התוצאות שמעליך שיפרו את תוכן הדפים?

עקבו אחרי המתחרים שלכם, האם העלו תוכן חדש או עדכנו תוכן ישן? תוכלו לבדוק את התוכן הישן של הדפים שלהם באתר Wayback Machine, כלי זה מאפשר גישה לגרסאות היסטוריות של חלק מהדפים.

אם לא מצאתם שינוי בתוצאות שמעליכם אפשר גם לבדוק אם הדפים קיבלו קישורים איכותיים חדשים לאחרונה בעזרת כלים כמו Ahref או Majestic, אם לא היה שינוי גם בגיזרת הלינקים יכול להיות ששינויי התוכן האחרונים שעשיתם או הסרת הקישורים הפנימיים פגעו במיקומים של דפי התוכן.

האם מספר הדפים המאונדקסים השתנה?

השתמשו בפקודת :site בחיפוש בגוגל או בכלים ב-search console כדי לבדוק את מספר הדפים המאונדקסים באתר שלכם, אם יש פחות דפים ממה שצריכים להיות בפועל, זו יכולה להיות תוצאה של בעיית אנדוקס, לפעמים זה קשור לקוד האתר, לפעמים לקבצי JS ולפעמים לשרת.

באותה הזדמנות שבודקים את מספר הדפים המאונדקסים שלנו, בידקו איך השתנתה כמות הדפים המאונדקסים של המתחרים, אם מספר הדפים המאונדקסים שלהם גדל יכול להיות שמגיעים יותר קישורים פנימיים לדפים שעקפו אתכם בתוצאות החיפוש או שהמתחרה מתחיל לבנות Authority ו-Expertise סביב התוכן שהוא מפרסם.

אין רמזים בדף תוצאות החיפוש, איפה ממשיכים לבדוק?

לא מצאתם רמזים בדף תוצאות החיפוש, אחד הכלים המומלצים להתחיל מהם הוא Google Search Console שבעצם מאפשר לנו לקבל נתונים לגבי כל האתר שלנו מצד גוגל, כתבתי בהתחלה שגוגל לא ישלח אלינו מייל עם הבעיות באתר שלנו שמפריעות לנו בקידום, אבל פה נוכל לראות מידע מהמדידות שהוא עושה וזה יצביע לנו על כיווני בדיקה חשובים.

בעיות אנדוקס מופיעות בדרך כלל בדף ה-Coverage

Coverage - google search console
בעיות סריקה תוכלו למצוא בדף ה-Crawl stats

Crawl stats - google search console

מדידת הביצועים של הדפים במנוע החיפוש תוכלו למצוא בדו"ח ה-Performance

Performance - google search console
בעיות בחוויית המשתמש נמצאים בדו"ח ה-Page experience

Page experience - google search console
בעיות ספציפיות ב-Core web vitals נמצאות בדו"ח ה-Core web vitals

Core web vitals - google search console
בעיות קישורים חיצוניים ניתן לבדוק בדו"ח ה-Links

Links - google search console
בעיות תאימות האתר למובייל בדו"ח ה-Mobile usability

Mobile useability - google search console

בעיות של אבטחת אתר בדו"ח ה-Security issues

כך תרצו שיראה דו"ח האבטחה של האתר שלכם ב-Search Console.

Security issues - google search console

איך לבדוק ענישה ידנית מצד גוגל?

נכנסים לדו"ח הפעולות הידניות מצד גוגל דרך התפריט הצידי ב-Search console, בדף זה תוכלו לבדוק אילו דפים הושפעו מהפעולות הידניות של גוגל ואיך מומלץ לסדר את הבעיה.

להלן רשימת הבעיות שיכולות לצוץ:

ניצול לרעה של אתר באמצעות ספאם מצד שלישי

הודעה זו מכוונת לאיזורים באתר שמנוצלים על ידי מבקרים באתר לייצר תוכן ספאמי שלא תורם לתוכן הדף בשום צורה, זה יכול להיות קידום של תוכן מתחום שלא קשור לתוכן לדף או תגובות ספאם בבלוג או עיתון אינטרנטי, הודעות בפורומים שמפרסמות נושאים ספאמיים וכן הלאה.

ספאם שנוצר על ידי משתמשים

ספאם מסוג זה בא לידי ביטוי בפרופילים של משתמשים, פורומים ודפי ספרי אורחים למשל, ואפשר למצוא הרבה כאלה בפורומים גדולים, למשל פרופיל בשם "הנחה ב-Amazon" רוב הסיכוים לא גר בתל אביב ונראה כמו דמות מצויירת של סימפסון, בנוסף פרופילים כאלה בדרך כלל יוצרים ספאם בצורת פוסטים שלא תורמים לשיח ונראים כמו פרסומת.

שירות אירוח חינמי שכולל ספאם

בחלק מהמקרים כשאתרים מתארחים בשירותים חינמיים יתכן וימצאו פרסומים ספאמיים, חלק מהפתרון במקרה הזה הוא לפנות לחברה שנותנת את השירות ולדווח על הפעולה הידנית מצד גוגל ושאתם תשמחו לעזרה מצידם.

בעיה בנתונים מובְנים

ספאם זה מגיע בצורות רבות של שימוש בתגיות עיצוב דפים שחורג מההנחיות לנתונים מובנים:

  • נתונים מובנים מראים מידע שונה מזה שמופיע בדף עצמו
  • פריט שסומן כמוצר אך אינו מוצר
  • דף משרה שלא ניתן להגיש אליה מועמדות

לרשימה המלאה אפשר לקרוא כאן: https://support.google.com/webmasters/answer/9044175

קישורים לא טבעיים אל האתר שלכם

במקרה הזה גוגל זיהה דפוס של קישורים נכנסים לאתר שלכם שנראים לא טבעיים או מניפולטיביים, גם קניית קישורים נחשבת להפרת ההנחיות של גוגל.

קישורים לא טבעיים מתוך האתר שלכם

גוגל זיהה דפוס של קישורים יוצאים מהאתר שלכם אל אתרים אחרים כאשר הקישורים נראים לא טבעיים, מטעים או מניפולטיביים.

תוכן דל עם ערך מוסף מועט, אם בכלל

דפים שמכילים תוכן דל או ללא ערך מוסף יכולים להיווצר על ידי תוכן אוטומטי (בדרף כלל דרך תוכנות אוטומטיות שאוספות תוכן קיים ויוצרות גיוון על ידי החלפת מילים – ספינרים), תוכן מועתק מאתרים אחרים, תוכניות שותפים שלא מייצרים ערך מוסף ללקוחות.

הסוואה ו/או הפניות אוטומטיות מטעות

הדף שאליו נכנסים מפנה לדף אחר או מראה תוכן שונה מזה שגוגל רואה.

ספאם טהור

שימוש בטכניקות החורגות מהנחיות מנהלי האתרים של גוגל כמו העתקת תוכן, ג'יבריש שנוצר באופן אוטומי, הפרות חוזרות או חמורות אחרות.

תמונות מוסוות

התמונות באתר עצמו שונות מהתמונות שמוצגות בתוצאות החיפוש בגוגל.

טקסט מוסתר ו/או דחיסת מילות מפתח

ישנם אתרים שמשתמשים בתוכן מוסתר או קישורים מוסתרים כדי להשפיע על תוצאות החיפוש. בנוסף דחיסת מילות מפתח באה לידי ביטוי בהגדלת מספר החזרות על מילת מפתח מסויימת ביותר מידי אלמנטים בדף כך שהיא כבר נראית לא טבעית ומכוונת להשפעה על המיקומים בתוצאות החיפוש.

אי התאמה בתוכן AMP

ישנם הבדלים בין גרסת AMP לבין גרסת הדף המקורית, לפי גוגל התוכן לא חייב להיות זהה אך הוא צריך לעסוק באותו נושא ושיהיה אפשר לבצע בו את אותן פעולות.

הפניות אוטומטיות מטעות בנייד

הפניות אוטומטיות לדפי שגיאה במובייל, תקלה זו יכולה לכלול הסרה של הכתובת המדוברת מתוצאות החיפוש.

הפרות המדיניות של חדשות Google ושל Discover

הפרת המדיניות על ידי העלאת תוכן מסוכן, מטריד, שמכיל דברי השטנה, תכנים שמכילים מידע מטעה. לרשימה המלאה תוכלו לבקר בדפי ההנחיות של גוגל.

https://support.google.com/news/publisher-center/answer/6204050

https://support.google.com/websearch/answer/9982767

כלים מתקדמים

עברתם את הבדיקות הבסיסיות ולא נמצאה בעיה? אפשר לנסות כלים מתקדמים יותר:Screaming Frog, A1, Analyzing Log Files, Majestic/Ahref, Chrome DevTools.

מה נוכל לבדוק עם הכלים הללו:

  • סריקת אתר עם JS לעומת סריקה ללא JS
  • זיהוי השוני בין גירסת המובייל מול גירסת הדסקטופ
  • זיהוי דפי תוכן דל ("Thin Content")
  • לולאות אינסופיות של הפניות
  • דפי Http ו-Mixed Content
  • השוואת סריקת האתר הנוכחי לסריקת האתר שלפני הנפילה – בדיקת ההבדלים במבנה האתר, שינוי הלינקים הפנימיים, שינויי אורך הטקסטים ועוד הרבה יותר
  • בדיקת עומק של פרופיל הקישורים שלכם אל מול המתחרים ומה השתנה לאורך התקופה האחרונה
  • בדיקת התנהגות השרת כשמגיעים בוטים לסריקה ואינדוקס
  • בדיקת גירסת הגוגלבוט שמגיע לסרוק את האתר

אם גם אחרי כל זה לא הצלחתם למצוא את הבעיה או שפשוט לא בא לכם לעשות את כל התהליך הזה לבד, מומלץ להתייעץ עם איש SEO.

מכירים מישהו שהמידע יעזור לו?
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print
צור קשר
דילוג לתוכן