בלוג שיווק דיגטלי

דו"ח אופטימיזצית SEO לכל סוגי האתרים

תוכן עניינים

איך דוח אופטימיזציה יכול לעזור?

הדבר החשוב שבגללו כדאי לנו לשקול לעשות דו"ח אופטימיזציית SEO הוא שהוא מכיל מידע מקיף, ויסודי בנושא קידום אורגני של האתר ומתבצע על ידי איש מקצוע עם ניסיון בתחום.

הדו"ח מתפקד כמו סידור תוכנית עבודת ה-SEO הרבעונית או החצי שנתית, עם פעולות קונקרטיות לביצוע.

החיסכון שבדו"ח מול האופציה לשכור שירותי SEO הוא שמדובר בתשלום חד פעמי, את הדו"ח שולחים למתכנתים וכותבי התוכן, בלי להעסיק איש SEO (חוץ מהבדיקות כמובן).

מבנה דו"ח אופטימיזציה

מחקרים

מחקר מילות מפתח

מתבצע בעזרת כלים כמו Google Keyword Planner, SEMRush (ועוד הרבה אחרים) וגם ידנית דרך גוגל. במחקר תופיע רשימת מילים שכדאי לכם לקדם, המילים יגיעו עם המדדים הבאים: נפח חיפושים, מספר מתחרים, כוונת משתמש, וסוגי הדפים המומלצים למילה מסוג זה. הן כמובן צריכות להיות רלבנטיות וקשורות למה שהעסק מציע ועל ידי ביצוע הדו"ח יהיה לכם סיכוי טוב להתחרות על המילים הללו, גם בשווקים תחרותיים יותר. מוזמנים להבין יותר לעומק איך מתבצע מחקר מילות מפתח.

מחקר מתחרים

  • מבנה האתר של המתחרים
  • תוכן של המתחרים
  • המצב הטכני שלהם ומה הממוצע בתחום

במחקר זה מתמקדים בתחרות, בודקים איך מבנה האתר שלהם עוזר להם לקידום אורגני, איך הם נוהגים לסדר את התוכן באתר, מה הם עושים טוב יותר מכם ואיך אפשר להשוות כוחות.

מחקר פרופילי קישורים של המתחרים הישירים או של האתרים החזקים בתחום

פרופיל הקישורים הוא נושא רגיש, מצד אחד אנחנו לא רוצים "להשיג" קישורים בצורה שלא מקובלת על גוגל ומצד שני אנחנו רוצים להגיע לרמת Outreach מספיק טובה כדי שגוגל יתייחס לאתר שלנו ברצינות. במחקר הזה מתבצעות בדיקות מעמיקות בעזרת כלים מקצועיים (כדוגמת Mjestic, Ahref) על מנת להבין איך המתחרים בונים קישורים, איזה סוג, מאילו סוגים של אתרים ומה אפשר לעשות כדי לשפר את פרופיל הקישורים שלכם.

בדיקת התנהגות הגולשים באתר

  • דסקטופ מול מובייל
  • בדיקת התנהגות גולשים בהתאם
  • למהירות הטעינה
  • דפי תוכן מול דפי קטגוריות
  • סוגי המרות לפי דפים
  • גולשים שמגיעים ממנוע החיפוש מול שאר הערוצים
  • בנוסף מתבצעות אנליזות יותר מתקדמות ושילובים יותר מורכבים בהתאם לממצאים

בדיקות של התנהגות הגולשים באתר עוזרת למקדם להבין את רמת העניין של הגולשים בתוכן או בדפים האחרים שהאתר שלכם מציע. כתוצאה מהבדיקות מגלים איך לשפר את האתר כדי לראות יותר עניין מצד הגולשים. למשל, אם גילינו שדפי הקטגוריה באתר מכירות הם איטיים יותר משאר הדפים באתר, ננסה להבין מה גורם לאיטיות ולסדר את זה נקודתית, איטיות באתרי מכירות משפיעה ישירות על אחוזי הנטישה. מוזמנים לדעת עוד על אחוזי נטישה.

זיהוי הזדמנויות חדשות לצמיחה אורגנית

ההישג החשוב ביותר של קידום אורגני הוא צמיחה של העסק. מתוך כל המחקרים שמתבצעים, יש הרבה פעמים תובנות, הערות והארות על הקהל ומה הוא מחפש, כמו שינוים של טרנדים או שינוי כללי בגישה לתחום. כל אלה מביאים איתם הזדמנות לקבל תנועה חדשה וממוקדת. למשל עסק של קידום אתרים, יכול לכוון למילים כמו: קידום אתרים אורגני, SEO, אופטימיזציה למנועי חיפוש וכו', אך אלה הם לא טרנדים חדשים. הטרנדים לאור השנים האחרונות כוללים כיוונים כמו קידום אתרי Ecommerce, קידום אתרי עיתונות \ חדשות, קידום אתרי WordPress, קידום אתרי Magento וכן הלאה.

אופטימיזציה טכנית

מהירות טעינה ומדדי חוויית משתמש כולל Core Web Vitals – CLS, LCP, FID

מהירות הטעינה ושיפור חוויית המשתמש באתר הפכו למרוץ מאז שגוגל הודיעו על CWV, כולם מנסים להגיע למהירות טעינה גבוהה יותר, יש אפילו טריקים לעבוד על כלי המדידה של גוגל, לכל אלה שחשבו על לנסות את זה – גוגל הודיעו שזה לא עובד. המדדים החשובים בחוויית המשתמש נקראים CWV – Core Web Vitals, והם מונים את פקטורים הבאים: יציבות האלמנטים בזמן טעינה (CLS), אינטראקטיביות (FID) וטעינה (LCP).

אבטחת אתר

אתר מאובטח היום זה Must, כמעט בכל התחומים, יותר ויותר אתרים עוברים לפרוטוקול מאובטח (HTTPS), וזו נקודת זכות בעיניי גוגל, גוגל ירגיש יותר בנוח להציג אתר מאובטח לעומת אתר לא מאובטח, קחו בחשבון שמעבר לאתר מאובטח מגיע במחיר של האטה במהירות הטעינה.

קישורים שמייצרים שגיאות שרת

קישורים אלה מביאים את גוגל למסקנה שיש בעיה עם השרת, אפילו שבהרבה מקרים זו לא בעית שרת אמיתית אלה שליחה וקליטה של פרמטרים שגוים, אלמנט זה משפיע ישירות על הקידום, הרבה שגיאות מסוג 500 עלול להביא לירידה במיקומים האורגניים.

התאמת האתר למובייל

אחרי שהגולשים מראים יותר ויותר שימוש במכשירים הניידים לגלישה באינטרנט, וגוגל כבר הודיעו על Mobile First Indexing כבר אין סיבה לא לבנות אתר שמותאם מובייל. כמות הקהל שנכנסת לאתר במובייל ברוב התחומים מצריכה אתר מובייל איכותי יותר שתואם לסטנדרט של גוגל, רוצים לבדוק אם האתר שלכם מותאם למובייל ואיך אפשר לשפר אותו, לגוגל יש כלי חינמי שמאפשר זאת: https://search.google.com/test/mobile-friendly

מדידות נכונות של הנתונים באתר – גוגל אנליטיקס ו-Search Console

בלי מדידות נכונות של נתוני הגולשים באתר, לא תוכלו לדעת מה צריך לשפר, מה עובד נכון ולבנות שוב, האם ההמרות שלנו מגיעות יותר מהאתר או מצוות המכירות ועוד הרבה נתונים נוספים, מידע הוא כוח, ואם רוצים את הכח הזה כדאי לוודא שהוא מדוייק ותקין.

בדיקות אינדוקס

יש פעמים שהאתר תקין אבל לא כל הדפים מאונדקסים בגוגל, חשוב להבין מדוע ואיך אפשר לתת הזדמנות גם לדפים אלה לקבל מיקומים בגוגל.

חסימות משאבים: קבצים מסוג JavaScript, CSS, תמונות, וידאו

משאבים חסומים הם קבצים שגוגל לא יכול לראות, וכשגוגל לא יכול לראות משאבים אלה הוא מבין את האתר שלנו פחות טוב ונותן לנו פחות קרדיט ממה שמגיע לנו.

בדיקת יציבות השרת והדפים באתר

במקרים מסויימים דפים עובדים תקין רוב הזמן אך מידי פעם מחזירים שגיאה, במקרה וזה קורה לעיתים תכופות זה יכול ליצור בעיה בעיניי גוגל, כי הוא יחשוב שזה קורה גם לגולשים וזה מרמז על חוויית משתמש לא טובה.

בדיקת קבצי LOG לפי הצורך

לא תמיד צריך לבצע בדיקה לעומק, אבל כשהאירוע עולה, בדיקת קבצי ה-LOG שעל השרת יכולה לייצר תובנות מרשימות על הדרך שבה גוגל סורק את האתר שלנו, מי עוד משתתף בסריקות ומכביד לנו על השרת, איזו גירסת עכביש מגיעה לסרוק לנו את האתר ומה היכולות שלה ולפי זה נעשה החלטות חכמות יותר לגבי האתר.

אופטימיזציה לאתרי JS

איך גוגל רואה את האתר

כשגוגל סורק אתר הוא רואה אותו שונה מאיתנו, לפעמים הוא מצליח לראות את הכל כמו שצריך ולפעמים הדברים שהוא רואה מאוד רחוקים ממה שאנחנו או הגולשים רואים, פה מתחילות הבעיות. הפתרון הוא בדרך כלל להבין מה חוסם את הסריקה של גוגל ולבנות דברים בצורה נגישה יותר.

אלמנטים שעלולים להיות בעייתיים בתוך הדף

חלק מהאלמנטים בעייתיים יותר מאחרים, למשל תחשבו שבכל המאמרים שלכם השתמשתם ב-JQuery כדי להזריק את התוכן לתוך ה-DOM, רוב הסיכוים שלגולשים ממש לא יהיה אכפת, אבל גוגל לא יוכל לראות את התוכן והדף שהוא יראה יהיה ריק או שהוא יצליח לסרוק את התוכן בגל הסריקה השני, מוזמנים לקרוא על בדיקות SEO חשובות לאתרי ג'אבה סקריפט.

קוד JS לא יעיל

שיטות עבודה לא יעילות ב-JS יכולות להביא איתן האטה של האתר, הכבדה על המשאבים בשרת, צורך ביותר משאבים לסרוק את הדפים שלנו מצד גוגל, התנהגות כבדה ולא נוחה של האתר למשתמשים וכמובן שכל אלה יכולים להשפיע לרעה על מאמצי ה-SEO שלנו.

אופטימיזצית תוכן

בניית אסטרטגיית תוכן

תוכן הוא האלמנט המחופש ביותר על ידי הגולשים, לכן אסטרטגיית תוכן חיונית להצלחת האתר, על מה כדאי לכתוב, איפה לפרסם את זה, מי צריך לכתוב ושאלות אחרות מכתיבות לנו כיצד אנו צריכים לבנות את התוכן שלנו.

אופטימיזציה לתוכן קיים

אם התוכן כבר קיים, אפשר לשבח אותו בעזרת מחקר המילים שאיתו התחלנו, שימוש במילים מסויימות ושיפור התוכן הקיים יכול להניב גם בגלל ה-Freshness Factor של גוגל שבודק אם תוכן של דף מתעדכן עם הזמן ושומר על הרלבנטיות שלו גם אחרי שקורים שינוים בתחום.

מבנה כותרות באתר

חשוב לוודא שכל הכותרות בכל דף תומכות בתוכן, מסבירות אותו ויוצרות גם מספיק סקרנות כדי לקרוא או ללחוץ על התוצאה שלנו במנוע החיפוש.

תוכן ייחודי מול תוכן משוכפל

תוכן משוכפל לא יניב תוצאות ברוב הפעמים, אלא אם כן אתם מותג על וגוגל יעשה טעות. בדרך כלל חשוב לטפל בבעיות של תוכן משוכפל כי לפעמים זה נובע ממבנה אתר לא תקין או מערכת CMS שלא מטפלת בתופעה באופן אוטומטי.

לוגיקה לטקסט אוטומטי באתרים גדולים ומורכבים

באתרים גדולים מאוד בדרך כלל לא מעסיקים כותבי תוכן כדי לכתוב את הטקסט, מדובר פה במנוע שמייצר את הטקסט בצורה אוטומטית אך מלאה במספיק פרטים חיוניים לגולשים כדי שיבינו במה עוסק הדף. בניית הלוגיקה כרוכה בהבנה של התחום, הבנת הגולשים והבנה טכנית ומערכתית של מה אפשר ואי אפשר לעשות עם המערכת הקיימת.

איכות קישורים יוצאים מהאתר לאתרים חיצוניים

גם אתרים חיצוניים שעליהם אנחנו ממליצים באתר שלנו מראים ללקוחות שלנו הרבה עלינו, אם נמליץ על אתרים איכותיים שנחשבים לאוטוריטה בתחום, זה יראה לגוגל שהאתר שלנו שולח את הגולשים למקומות הנכונים כדי ללמוד ולהתפתח.

תוכן עניינים בדפים ארוכים

בדפים עם תוכן ארוך יש בראש הדף תוכן עניינים והוא מראה על מה מדברת הכתבה עם האפשרות להקליק ולהגיע ישר על המקום המבוקש, זה עניין של נוחות למשתמשים שלא רוצים לגלול 20 שניות עד שהם מגיעים לקטע הרצוי. בחלק מתוצאות החיפוש אפשר לראות את הקישורים הללו בתוך תיאורי הדף.

אופטימיזציה לתמונות

  • משקל התמונה
  • גודל התמונה בדף
  • תגיות ALT ו-TITLE
  • Caption מתחת לתמונה
  • אופטימיזציה לטקטס שמסביב לתמונה

תמונות עוזרות לגולשים להבין את התוכן טוב יותר (כשבוחרים תמונות מתאימות), והן עוזרות להשביח את התוכן. אחד היתרונות שיש לנו כספקי תוכן הוא לתת תוכן בעוד צורות חוץ מטקסט. עם זאת, תמונות שלא עוברות אופטימיזציה לא משרתות את האתר כראוי מבחינה אורגנית וחבל לפספס את ההזדמנות.

דברים שצריך להיזהר מהם:

  • פופ-אפים שמסתירים את התוכן במובייל
  • יותר מידי אופטימיזציה היא גם דבר לא טבעי בעיני גוגל
  • יותר מידי פרסומות על הדף
  • הפניות שנועדו להטעות את מנוע החיפוש
  • הצגת תוכן שונה למשתמש ולעכביש של גוגל

בדף הרשמי של גוגל תוכלו למצוא עוד מידע על טקטיקות אלה: https://developers.google.com/search/docs/advanced/guidelines/webmaster-guidelines

לאורך השנים גוגל אסף ולמד על טקטיקות לא חוקיות כדי לקדם אתר אורגנית. חשוב לדעת מה לא לעשות וממה כדאי להימנע כשבונים אתר חזק שיכול להתמודד על ביטוים תחרותיים. אחת הדוגמאות שלא מספיק אתרים מיישמים היא השימוש בפופ אפ שחוסם את התוכן העיקרי של הדף עד שהמשתמש משלים פעולה כמו רישום, בעיניי גוגל זוהי פגיעה חריפה בחוויית המשתמש.

אופטימיזציית מבנה אתר

לינקים פנימיים

יצירת קישורים פנימיים עוזרים לגולשים להבין טוב יותר את מה שהם מחפשים ומפנים אותם לדפים נוספים שמרחיבים בנושא. בבדיקה הזו נחקרים הקישורים הפנימיים באתר תוך כדי תשומת לב לתוכן, סוג הלינק, האם הוא מסייע למשתמש, טקסט עוגן (ומספר המילים), האם התוכן אליו הלינק מכוון איכותי והאם רלבנטי לטקסט העוגן.

חלוקה לקטגוריות

חלוקה נכונה לקטגוריות יכולה ליצור יתרון בשתי דרכים: מבנה אתר קל יותר למשתמשים ומבנה אתר קל יותר להבנה של גוגל. ברגע שהאתר ברור בהיררכיה שלו, לגוגל קל יותר להבין אילו דפים צריכים להופיע באילו סוגי חיפוש.

בניית דפים מרוכזים סביב נושאים חשובים

מה שנקרא היום בקהילת הקידום האורגני Hub Pages, נועדו כדי ליצור דף חזק יותר מסביב לנושא מסוים שלא מצריך קטגוריה משלו. בדפים אלה אנחנו ממנפים את התכנים באתר כדי לייצר דף מרוכז סביב נושא מסוים, ב-Wordpress למשל אפשר להשתמש בתגיות כדי ליצור דפים אלה.

עומק האתר והניווט מצד הגולש

אם דף מסוים מצריך 10 קליקים כדי להגיע אליו, קחו בחשבון שזו החוויה שהגולש שלכם מגיע אליה, כמו כן למנוע החיפוש יש הגבלה בנושא של סריקת אתר לעומק, אחרי לחיצה רביעית זה כבר מתחיל להיות למנוע החיפוש יותר קשה להגיע לדפים הללו, לכן מבנה תקין אסטרטגית הוא בגדר חובה במיוחד באתרים גדולים.

קישורים שבורים

קישורים שבורים לא הורסים את האתר מבחינת קידום אורגני, אבל הם מפריעים מאוד לחוויית המשתמש, וכשיש יותר מידי מהם, גוגל גם מתחיל לשים לב לחוויה הרעה שהאתר הזה מציע, וזה כן יפגע בקידום האתר אם לא מסדרים את זה.

פירורי לחם

BreadCrumbs הם אלמנט חשוב בחלק של הבנת מבנה האתר בעיני גוגל, דרכו גוגל יכול לראות לאיזו קטגוריה שייך כל דף ואיך אפשר להגיע אליו. כשמדובר באתרים שלא באמת יכולים לשנות את מבנה האתר שלהם פירורי הלחם הופכים להיות חשובים אפילו יותר.

מבנה URL ולוגיקה עם דגש לצמיחה עתידית

תכנון הלוגיקה ומבנה ה-URL יכול לסלול דרך עתידית קלה לגדול מבחינת דפי תוכן, בלוג, מוצרים וכו'. כשבונים אתרים לא תמיד מסתכלים על ההיבט הזה ולפעמים אנחנו מוצאים את עצמנו תקועים עם מבנה אתר שמונע את ההתקדמות שלנו.

אופטימיזציית ברמת מבנה נתונים

תגיות מטא

אלו הם האלמנטים הבסיסיים ביותר בעולם ה-SEO, כותרות עמוד, תיאור עמוד, מטא רובוטס. זה הדבר הראשון שמקדם אתרים מתחיל רץ לבדוק, וזה משהו שגם אתם יכולים לבדוק, אבל כדי לעשות התאמות אפקטיביות תצטרכו את מחקר מילות המפתח ההתחלתי.

תגיות סכמה

תגיות סכמה נועדו כדי לעזור למנוע החיפוש להבין טוב יותר במה עוסק הדף. תגיות הסכמה לא גלויות לגולש. התגיות מכילות מידע על האתר או על הדף, ובתגיות יהיה מידע שמסביר למשל בדפי מוצר מה קוד המוצר שלהם, מחיר, מלאי, סוג מוצר וכן הלאה.

אופטימיזציית פרופיל קישורים נכנסים

איכות הקישורים הנכנסים

פשוט ולעניין, קישורים איכותיים יותר שמפנים לאתר שלכם יעלו אתכם במיקומים בגוגל.

פיזור נכון של סוגי קישורים מבחינת

  • מילות מפתח: מדויק, לא מדויק, הנעה לפעולה, כתובת האתר
  • סוג הקישור: Nofollow & Dofollow
  • מאיפה יוצא הקישור: לינק מתוך כתבה בעיתונים דיגיטליים, קישורי Web 2.0, נכסים דיגיטליים רשמיים של החברה, אתרים שמתמחים בתחום שלכם, אתרי אינדקס עסקיים איכותיים (קשה למצוא)
  • האם זה לינק שאנשים לוחצים עליו או שהוא פשוט שוכב שם ומעלה אבק
  • איזכורים – מי מזכיר את שם האתר שלכם ללא קישור

ישנם מרכיבים מסויימים לכל קישור שצריכים לשים לב אליהם, אבל יותר מזה, צריך להסתכל על המרכיבים הללו בתוך כל פרופיל הקישורים הקיים שלכם ולהבין איך אפשר לשפר אותו. לדוגמה אם יש לכם רק קישור עם מילת מפתח מדויקת, אתם לא תראו הרבה הישגים אורגניים מהקישורים הללו, לעומת זאת, קישורים שמסבירים בצורה טבעית מה יש בדף שאליו מפנים, יהיו הרבה יותר יעילים.

המלצות לאופטימיזציית נכסים דיגיטליים חיצוניים כמו פייסבוק, אינסטגרם, פינטרסט, יוטיוב, טוויטר ונכסים דיגיטליים רשמיים אחרים של החברה

קישורי Web 2.0 (בדרך כלל אתרים שמערבים יצירת תוכן על ידי המשתמשים) הפכו להיות חלק מהסיגנלים החיצוניים בשביל מנוע החיפוש כדי להבין כמה האתר שלכם פופלארי, מה חושבים עליו, האם יש תנועה מאתרים אלה אל האתר שלכם והאם התנועה הזו היא תנועה איכותית. אופטימיזציה לקישורים מסוג זה יכולה להיות חשובה לא רק לקידום האורגני אלא גם לשיפור הנראות של המותג באינטרנט.

לסיכום

זה נכון שאפשר להעסיק איש SEO, הרי שתהיה לו הרבה עבודה והעבודה לא תיגמר אף פעם, אבל אם זו הפעם הראשונה שאתם חושבים על SEO לאתר שלכם, אפשר להתחיל מדו"ח אופטימיזציה פשוט שיעזור לכם להבין את הכיוון הנכון ולהתחיל לעשות זאת לבד.

והחיסכון? כן, חוסכים במקרה ועושים רק דו"ח, אך יותר חשוב שתסתכלו איך הדו"ח מכוון אתכם יותר מאשר לחסוך לכם כסף, כי הרי כל המטרה היא למצוא את הדרך הנכונה להצליח. אם בהמשך תראו תוצאות ותוכלו להרשות לעצמכם להעסיק איש SEO, הרי עכשיו כשאתם יודעים שזה עובד, תרגישו הרבה יותר בנוח לעשות זאת.

מכירים מישהו שהמידע יעזור לו?
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print
צור קשר
דילוג לתוכן